sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Uitvaartstudio 'Ondernemer van de dag'

Marc Moors heeft in 2011 Uitvaartstudio opgericht in Berg en Terblijt. De commercialisering van de uitvaartbranche waar er - volgens hem - weinig oog is voor het belang van nabestaanden vindt hij niet goed. Daarom biedt hij uitvaarten aan naar wens van de overledene en nabestaanden. Niets moet en alles kan.

Ondernemers cv: geboorteplaats, geboortejaar, opleiding en werkervaring

Marc Moors, geboren te Maastricht, 11 mei 1964, opleiding Bell College middle management. Gestart ben ik in het schildersbedrijf van mijn vader medio jaren 80, dat heb ik ongeveer 5 jaar gedaan. Nu ben ik alweer bijna 25 jaar actief in de uitvaartbranche. Ik heb gewerkt bij vier uitvaartondernemers in diverse functies, te weten;

  • Uitvaartverzorger
  • Districtsmanager
  • Senior inkoper
  • Afdelingsmanager ad interim
  • Regiomanager ad interim
  • En nu dan als uitvaartregisseur in mijn eigen bedrijf Uitvaartstudio.

Bedrijfs cv: oprichtingsjaar, aantal werknemers en in 2 zinnen wat u doet

Uitvaartstudio is opgericht in 2011 en heeft twee parttime medewerkers. Dankzij de kleinschaligheid en de onafhankelijkheid is Uitvaartstudio Marc Moors in staat een unieke uitvaart te bieden, een persoonlijke uitvaart, afgestemd op het beschikbare budget. Bij Uitvaartstudio Marc Moors zijn er geen beperkingen of standaard pakketten waarin u of uw nabestaanden gebonden zijn aan verplichte afname van diensten of producten. Iedereen kan bij Uitvaartstudio terecht, ongeacht of en waar men verzekerd is.

Waarom bent u met het bedrijf gestart?

De uitvaartmarkt is aan het verharden: de commercialisering, het aanbodgericht werken en te weinig oog voor het belang van nabestaanden, dat komt de sector niet ten goede. ‘Het kan anders’ zegt Marc Moors en daarom heeft hij Uitvaartstudio opgericht. Hij richt zich, al bijna twee jaar, op het aanbieden van unieke en persoonlijke uitvaarten. Een concept waarbij de mens centraal staat in plaats van een kil en efficiënt bedrijfsproces tegen het hoogste rendement. Hij werkt enkel vraaggericht en stelt de belangen van de overledene en nabestaanden voorop. Zo weerspiegelt een uitvaart het leven. “De overledene, de nabestaanden, daar doe je het voor. En wat blijkt? Nu ik als onafhankelijke zelfstandige werk, kan ik de mensen meer bieden voor minder geld!

Hoe komt u aan uw klanten?

Natuurlijk is de mond tot mond reclame essentieel. Daarnaast verschijnen we regelmatig in advertorials, interviews en campagnes in de regionale en lokale bladen en TV. Maar ook online is Uitvaartstudio actief. Via onze website (www.uitvaartstudio.com) en via social media kanalen zoals een weblog, Facebook, Twitter en LinkedIn. Verder houd ik regelmatig presentaties over mijn persoonlijke aanpak en keuzevrijheid zonder beperkingen. Ook hebben we, op verzoek, de eerste ‘Funeral Party’ georganiseerd. Zoiets als een Tupperware Party; geen kunststof bakjes, maar alle mogelijkheden binnen de uitvaartbranche. Bezoekers vielen van de ene verbazing in de andere; veel keuzemogelijkheden waren nog onbekend. Tot dusverre werden ze eerder geconfronteerd met de graaicultuur en ‘pushmethodiek’ van uitvaartondernemingen.”

Hoe wordt een uitvaart persoonlijk?

Door de overledene en de nabestaanden centraal te stellen. Wie was de overledene? Wat zijn passie? Wat vond zij belangrijk? Dat zijn de vragen die uitvaartregisseur Marc Moors stelt. Een vrije keus is daarbij cruciaal. “Bij mij moet niets en mag alles. Nabestaanden kiezen zelf of de overledene wordt geschouderd of gereden op een baarwagen, door jonge of oudere dragers. Ook worden nabestaanden niet gestuurd naar een opbaar- of uitvaartlocatie. Ik hoor regelmatig dat er bij andere ondernemers geen vrije keuze is wat opbaarlocaties of crematorium betreft en dat is jammer. Ik help de nabestaanden om een locatie, producten en diensten te kiezen die het meest aansluit bij de wensen.” Zo ontstaat een mooie persoonlijke uitvaart.

Wat is er allemaal mogelijk in de uitvaartbranche?

Niets moet, alles kan. Bloemen van de bloemist die je kent, vervoer met een rouwauto, -truck, -bus of motor, opbaren thuis of in een mortuarium bij je in de buurt, een kerk of crematorium van de eigen voorkeur... maar er zijn meer mooie locaties waar een afscheidsdienst gehouden kan worden en daar is ook nog eens geen tijdslimiet. Je kunt een uitvaart organiseren in een kasteel, de grotten, op de boot, in de natuur of bij MVV. Écht alles kan!

Wat is uw laatste grote investering geweest?

De grootste investering wordt telkens weer gedaan in de tijd, aandacht en zorg voor de nabestaanden.

Wat is uw laatste grote succes geweest?

Op, 15 april, het door een nabestaande geplaatste reactie op mijn reactiepagina (http://www.uitvaartstudio.com/reacties.php). Daar doe je het voor, dat nabestaanden ondanks het zware verlies met een warm gevoel terug kunnen kijken op een uniek en persoonlijk afscheid.

En tegenvaller?

Tegenvallen vind ik het dat mensen zich overmand door emoties laten sturen in richting die sommige ondernemers willen, vaak gelokt door koppelverkoop. Bijvoorbeeld, u kunt tot 100% korting krijgen op het graf, maar u moet dan wel de grafsteen bij ons kopen. Gratis, maar niet voor niks, écht walgelijk!

Hoe kijkt u tegen de toekomst aan?

Zeer positief, de mensen worden gelukkig steeds mondiger en meer bewust van de mogelijkheden rondom het overlijden. Nabestaanden weten ook vaker dat men niet verplicht is om de uitvaart door een uitvaartverzekeraar te laten regelen én dat dit ook nog eens niet duurder is. “Misschien niet het meest geliefde onderwerp, maar praten en je laten informeren over je uitvaart komt gelukkig steeds meer uit de taboesfeer, waardoor een persoonlijk en uniek afscheid mogelijk is”, aldus Marc Moors, eigenaar en uitvaartregisseur bij Uitvaartstudio in Berg en Terblijt

Op May 10, 2013