sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Krant rectificeert 112 jaar oud overlijdensbericht

WALPOLE - De Amerikaanse krant The New York Times heeft een overlijdensbericht gerectificeerd dat 112 jaar geleden in de krant werd gepubliceerd. Aanleiding was een brief van Daniel Schwenk die enkele fouten constateerde in het bericht over het overlijden van zijn oudoom.

"We deden het in eerste instantie als een soort grap, maar er is iets moois uit voortgekomen", zei de 77-jarige Schwenk.

Hij had er namelijk niet op gerekend dat de krant met een groot artikel zou uitpakken om de fout recht te zetten.

Het overlijdensbericht dat geplaatst werd op 29 juni 1889 was voor luitenant Milton K. Schwenk. In het vijf alinea's tellende bericht stond Melton en niet Milton. Verder stond er verkeerde informatie over de jaren die hij bij de marine doorbracht en over de geboortestad en -staat van zijn familie.

"Ik ben me ervan bewust dat het iets aan de late kant is", schreef Schwenk vorige maand, "maar ik wil toch nog even iets rechtzetten."

Nieuwe feiten

De krant nam het bericht van Schwenk serieus en dook in het leven van Milton Schwenk. Er werden allerlei nieuwe feiten achterhaald, mede door overlijdensberichten van Schwenk in andere kranten en een boek over de familie.

Ook blijken er nog afstammelingen van zijn oudoom te zijn. Daniel Schwenk hoopt die op een dag te ontmoeten.

krant

Op May 27, 2011